Loadpins voor zeilboten
Stekon is sterk in het vinden van innovatieve toepassingen voor loadcells. Een voorbeeld hiervan is een loadpin op een zeilboot. Het is voor een zeiler namelijk belangrijk om te weten hoe hij de maximale snelheid uit zijn schip kan halen. Door het installeren van onze loadcells in de verstaging kan de zeilvoering optimaal benut worden.
Hoe werkt het?
Masten op zeilboten worden door staaldraden tussen de mast en het dek overeind gehouden, zogenaamde verstagingen. De staaldraad naar de voorpunt van het schip heet de voorstag, de staaldraad naar achteren de achterstag. De spanning op deze verstagingen is van invloed op de stand van de mast en dus de stand van de zeilen. Daardoor kun je optimaal gebruik maken van de wind.
Waarom loadpins op een zeilboot?
In een zeilwedstrijd zijn heel veel factoren van invloed op de snelheid van het schip en dus op het resultaat. Denk aan de windkracht, de wind richting, de stroming, de stand van de zeilen en roer, de rompsnelheid en nog veel meer. Er worden zelfs verschillende zeilen gebruikt, afhankelijk van de windkracht. Hoe beter je de omgevingsfactoren kan beheersen des te beter je presteert onder verschillende omstandigheden. Wat een loadpin doet is het meten van de voorstag spanning, de kracht op de kabel tussen de mast en de voorpunt. Er zijn zogenoemde rekstrookjes op of in de loadpin geplaatst die de gemeten krachten omzetten in nauwkeurige waarden met behulp van speciale elektronica.
Loadpins kunnen eenvoudig de bestaande pennen die in de verstaging gebruikt worden vervangen. Verdere mechanische ombouw en aanpassingen zijn dus niet nodig. Elk soort zeil heeft namelijk zijn eigen voorstagspanning voor optimale prestaties. In zeilraces kun je vervolgens de juiste voorstagspanning instellen op het zeil en daarmee het verschil maken tussen winst en verlies. Het meten van stagspanningen wordt al sinds de tachtigerjaren gedaan en is inmiddels een succesvol instrument.
Het toepassen van loadpins in professionele wedstrijden
In zeilwedstrijden gaat het erom zo snel mogelijk van A naar B te komen. Dwars op de wind varen is het snelste, maar de richting waarin het schip dan vaart is niet per se de kortste route naar punt B. Je kunt ook de kortste route varen, en dus met een lagere snelheid. Er is een route die niet de kortste is, maar waarmee je wel snelheid goed maakt, de zogenaamde VMG (velocity made good). Terwijl de voorstag op de juiste spanning wordt gebracht, door de achterstag te spannen kan de stuurman zich concentreren op de berekende beste koers aan de wind.
Waar worden loadpins nog meer gebruikt?
Loadpins hebben uiteenlopende toepassingen. Op een zeilboot worden ze gebruikt om spanning te meten, maar in de industrie meten ze toegestane belasting. Bijvoorbeeld in hefwerktuigen zoals een hijskraan. Om te voorkomen dat hijskranen meer liften dan waarvoor ze ontworpen zijn wordt er een loadpin toegepast die de lading meet en zo overbelasting voorkomt. Zo kan je bijvoorbeeld ook meten in wielassen, snaarschijven, kettingwielen, kantel-assen, etc.
Waarom Stekon?
Stekon levert een breed scala aan loadcells waaronder loadpins, krachtopnemers, componenten en indicatoren. Zelfs voor een niche branche als de zeilsport heeft Stekon innovatieve oplossingen zoals loadpins. Bovendien kan Stekon alle sensoren aanpassen naar wensen van de klant, of geschikt maken voor speciale toepassingen. De expertise zorgt voor probleemloos gebruik van deze complexe vraagstukken. Ook na de aankoop kan Stekon u assisteren en adviseren over de ideale plaatsing van de loadpin. Naast advies kunnen wij u ook helpen bij het onderhoud. Voor meer informatie neem contact met ons op!